ADHD & AuDHD

Vi Arbejder for at du kan få viden og selvforståelse omkring ADHD og AuDHD.

Hos os kan du både få temadage med forskellige emner indenfor ADHD/ AuDHD. Vi arbejder med at formidle viden og psykoedukation- både for diagnostiserede og pårørende.

Vi er certificerede ADHD trænere ved Socialstyrelsen og tilbyder både forløb for unge over 13 år samt voksne. Vores forløb er godkendt hos Socialstyrelsen og din sikkerhed for, at du efter et forløb har fået alle de rigtige redskaber med dig. I og med forløbet er godkendt af SocialStyrelsen vil det være muligt, at søge tilskud hos din kommune. 

Er du i en forening, børnehave, skole, virksomhed eller andet – og vil du/ i gerne have målrettet undervisning eller tema dage, så er du velkommen til at kontakte os for mere information.

R&R2 ADHD-forløb Dina Alminde, Birgitte Weisbjerg

Lær din ADHD/ AuDHD at kende på et 15 ugers forløb

Er du træt af at kæmpe med hverdagens udfordringer og føle dig overvældet af ADHD-symptomer?

Leder du efter en måde at genvinde kontrol og skabe en mere harmonisk tilværelse? 

Så er R&R2 ADHD-forløbet skræddersyet til dig. 

Vores oplevelse med forløbet er også, at selvom det er udviklet til ADHD og ADHD-lignende symptomer, så har personer med AuDHD også stor glæde af det.

Hvad er R&R2 ADHD-forløbet?

R&R2 står for “Reasoning and Rehabilitation,” og det er et struktureret program udviklet specifikt til at hjælpe voksne og unge med ADHD.

Forløbet bygger på evidensbaserede metoder og er godkendt af Socialstyrelsen til behandling af ADHD.

Det betyder med andre ord, at du under forløbet bliver meget bevidst om, hvordan din ADHD påvirker dig.

Du lærer den at kende – og på den måde at navigere i de udfordringer du har og får redskaber til at håndtere dem.

Det betyder også, at du finder dine styrker ved din ADHD. For dem er der heldigvis mindst ligeså mange af. Det er bare ofte overset, når man har en hverdag, der måske ikke passer til dig

Har du ADHD, autisme eller AuDHD er det vigtigt, at du får psykoedukation og redskaber til selvforståelse.

Vi har forløb både til unge fra 13- 18 år samt voksne.

Vores mål med de 15 ugers undervisning er:

Struktur og Klarhed: Lær at organisere din hverdag med effektive teknikker og strategier.

Selvforståelse og Selvkontrol: Forstå dine udfordringer og styrker, og opbyg færdigheder til at håndtere dem.

Støtte og Fællesskab: Bliv en del af en gruppe der forstår dine udfordringer og har det ligesom dig. Det giver et rum for forståelse og en mulighed for at slippe de masker, man tager på for at passe ind. Det betyder også man som gruppe kan støtte hinanden i at finde løsninger, så man hver især kan få det bedre.

Professionel og personlig vejledning: Få vejledning, som er godkendt af Socialstyrelsen og et evidens baseret program, som vil hjælpe dig til en større selvforståelse af din ADHD/ AuDHD.   

Vi kender dine udfordringer, og ved hvad det kræver at komme i mål. Vi er certificerede ADHD-trænere gennem Socialstyrelsen – ja og derudover har vi begge ADHD og dermed en større forståelse for dig og et stort personligt mål i, at du skal lære at mestre din ADHD og vende den til en styrke.

R&R 2 ADHD-programmet indeholder følgende emner;

    • Forbedret opmærksomhedekontrol

    • Forbedret hukommelse

    • Kompetente følelser, tanker og handlinger

    • Håndtering af tanker og følelser- vrede

    • Håndtering af tanker og følelser- angst

    • Forbedret impulskontrol

    • At scanne efter information

    • At identificere problemer og finde løsninger

    • At være bevidst om tanker og følelser- samt nonverbal adfærd

    • At være bevidst om tanker og følelser- social perspektivtagning

    • At overveje konsekvenser

    • At være bevidst om tanker og følelser – empati

    • Konstruktiv planlægning

    • Konflikthåndtering

    • At træffe valg – på den gode måde

Hvad kan du forvente?

Forløbet strækker sig over 15 uger. Her mødes vi hver uge i 2 timer, hvor der ved hver undervisning er forskellige områder, vi arbejder med. Efter hver undervisning er der øvelser, du skal arbejde videre med hjemme. Det skal du gøre sammen med din PAL. Din PAL kan være en tæt ven, din partner, måske en kontaktperson, eller hvis du er ung- dine forældre eller en lærer.

Vi arbejder med praktiske øvelser, refleksion og dialog for at sikre, at du får mest muligt ud af din tid med os. Vores mål er at give dig redskaberne til at skabe vedvarende forandringer i dit liv.

R&R2 ADHD-forløbet er meget intensivt og rummer derfor også  mulighed for, at du kan skabe varige ændringer i forhold til flere af dine ADHD-udfordringer. 

Hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information, er du velkommen til at kontakte klinikken. 

Er du klar til forandring?

Vi har selv ADHD/AuDHD og kender til de udfordringer, som du bøvler med. Vi står klar til at støtte dig på din vej mod en mere balanceret og tilfredstillende hverdag.

Temadag og mini kurser

I klinikken afholder vi forskellige temadag og kurser.

Står man med en ADHD eller en AuDHD diagnose er der mange spørgsmål- både som sendiagnostiseret og som ung. Det vigtigste efter en diagnose er psykoedukation. Det betyder, at du og din familie, venner skal have viden omkring din diagnose.

Hvis man lærer sine stærke sider, svage sider, super kræfter, begrænsninger at kende- ja så kan man undgå mange af de udfordringer, der kan følge med en ADHD eller AuDHD diagnose. Mange med ADHD eller AuDHD får nemlig stress, angst, depression og andre overbelastninger fordi der mangles selvforståelse- både fra en selv men også fra omgivelserne.

Hjernen hos en neurodivigent arbejder nemlig anderledes- hvilket både er en gave men kan også være en udfordring.

Vores kurser tager forskellige emner op og afholdes løbende.

Det kan være:

  • Sendiagnostiseret med ADHD/ AuDHD
  • Ung med ADHD- og hvad så?
  • Lær din ADHD profil at kende…
  • Kost og ADHD
  • Maskering og ADHD/ autisme

Derudover tager vi også gerne ud på skoler og til foreninger og underviser i, hvordan i bedst muligt hjælper og finder de rigtige redskaber til børn og unge med diagnosen.

Du kan altid se vores kurser på kursus siden

Dina Alminde, Birgitte Weisbjerg fordomme om ADHD