Børn og unge med ADHD og AuDHD

Hvordan er det at være barn og ung med en ADHD- AuDHD diagnose? Hvad gør du som forældre og ung for at finde dine styrker og finde ud af, hvordan du sætter rammerne så de passer til dig.

Hjælp og forstå børn og unge med ADHD og AuDHD

Er barnet eller den unge forkert eller er RAMMEN forkert? At have et barn eller en ung med en ADHD eller en AuDHD diagnose kan være en udfordring – og det kræver tålmodighed, viden og tid at få det hele vendt. Men faktisk kan man bruge dine gode sider ved diagnosen til en masse- det kræver bare man lærer den at kende. Og det vil vi super gerne hjælpe dig med.

Vi lever i en verden hvor der ikke er plads til forskellighed i de rammer vi lever i. Vejen igennem livet er planlagt- hele vejen fra fødslen til graven. Der er nogle forventninger i samfundet til hvordan vi skal opfører os- hvordan vi skal tage læring ind- hvilket tidsrum vi arbejder i- hvor mange timer vi arbejder, hvor meget ferie vi skal holde, hvilke fritids interesser vi bør have, hvor sociale vi bør være, hvordan vi er sociale. 

Alle de her rammer handler om den kultur i samfundet vi er vokset op med og i. Det er faktisk ikke noget vi tænker over. Og fungerer man ikke indenfor de “rammer” så er man ikke “normal”. Og kan rammen ikke ændres så bliver barnet eller den unge “et problem” og “ikke normal”. Det er ikke noget vi stiller spørgsmålstegn ved. Sådan har det været i mange år. Ændres rammen vil du opleve hvordan man godt kan leve godt med både ADHD og autisme. Tør du ændre de kultur mæssige uskrevne regler og krav der er- for både hvordan man skal være social, hvordan man lærer, hvornår man holder ferie, hvordan og hvornår man arbejder så bliver det hele meget lettere. Er der ro i nervesystemet- så bliver der overskud til mere, færre konflikter og overskud til langsomt at skubbe rammen og rumme mere. Kan man rumme mere, så er det lettere at træde ind i den ramme der er i vores samfund og egentlig ikke passer til en med en ADHD/ autisme diagnose. Men er der en anden ramme i hjemmet som passer til barnet/ den unge- og kan der også skabes en ramme i skolen hvor det er svært, så kan de fleste faktisk bruges deres diagnose super positivt. Og nogle gange endda som en superkraft i form af hyperfokus- andre ikke uden diagnoserne ikke kan gøre. Ændre man ikke på RAMMEN så er nervesystemet på konstant overarbejde og et belastet nervesystem giver nedsmeltninger, stress, uro, dårlig søvn, angst, vredesudbrud osv. For at ændre en RAMME så kræver det at man bliver ekspert i barnets/ den unges ADHD/ autisme. For alle har nemlig behov for forskellige rammer.

Der er en masse man kan gøre som forældre – men også som ung. 

Denne dag vil vi komme ind på hvad diagnosen rent faktisk er – og hvordan man kan lærer at bruge den positivt.

Hvordan du- både som forældre og ung selv kan blive ekspert på lige præcis din egen diagnose. For på den måde kan du undgå at blive overstimuleret, stresset, angst, blive vred – og du kan lærer at bruge din ADHD til noget positivt.

Udforsk nye muligheder! Tilmeld dig nu og vær med til at vokse og lære. Klik her for at starte!